Hukum Memakan Makanan Terubahsuai Genetik (Genetic Modified Food)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16-18 Jun 2011 telah
membincangkan mengenai Hukum Memakan Makanan Terubahsuai Genetik
(Genetic Modified Food). Muzakarah telah membuat keputusan seperti
berikut:
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada
Y. Bhg. Prof. Dato’ Dr. Yaakob Che Man(AlMarhum), Pengarah Institut
Penyelidikan Produk Halal (IPPH) Universiti Putra Malaysia serta
meneliti hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah mengambil
perhatian bahawa makanan terubahsuai secara genetik melibatkan
pemindahan gen-gen yang halal dan juga tidak halal, dari haiwan dan juga
tanaman bagi memberikan ciri-ciri yang dikehendaki sebagai makanan atau
ubat-ubatan.
Dalam hal
ini Muzakarah berpandangan bahawa Islam menghendaki umatnya supaya
memilih makanan yang baik (toyyib) iaitu halal,suci dan tidak memberi
mudharat kepada jiwa dan akal manusia dan proses penghasilannya juga
tidak memberi mudharat kepada manusia dan alam sekitar.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa dalam
penghasilan Makanan Terubahsuai Genetik (GM Food), penggunaan
bahan-bahan yang diharamkan dan memudaratkan manusia serta alam sekitar
adalah dilarang. Manakala penggunaan haiwan ternakan yang halal
dibolehkan sekiranya haiwan tersebut disembelih mengikut kaedah syarak.
~JAKIM~
Hukum Memakan Makanan Terubahsuai Genetik (Genetic Modified Food)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16-18 Jun 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Memakan Makanan Terubahsuai Genetik (Genetic Modified Food). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dato’ Dr. Yaakob Che Man(AlMarhum), Pengarah Institut Penyelidikan Produk Halal (IPPH) Universiti Putra Malaysia serta meneliti hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah mengambil perhatian bahawa makanan terubahsuai secara genetik melibatkan pemindahan gen-gen yang halal dan juga tidak halal, dari haiwan dan juga tanaman bagi memberikan ciri-ciri yang dikehendaki sebagai makanan atau ubat-ubatan.
Dalam hal ini Muzakarah berpandangan bahawa Islam menghendaki umatnya supaya memilih makanan yang baik (toyyib) iaitu halal,suci dan tidak memberi mudharat kepada jiwa dan akal manusia dan proses penghasilannya juga tidak memberi mudharat kepada manusia dan alam sekitar.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa dalam penghasilan Makanan Terubahsuai Genetik (GM Food), penggunaan bahan-bahan yang diharamkan dan memudaratkan manusia serta alam sekitar adalah dilarang. Manakala penggunaan haiwan ternakan yang halal dibolehkan sekiranya haiwan tersebut disembelih mengikut kaedah syarak.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16-18 Jun 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Memakan Makanan Terubahsuai Genetik (Genetic Modified Food). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dato’ Dr. Yaakob Che Man(AlMarhum), Pengarah Institut Penyelidikan Produk Halal (IPPH) Universiti Putra Malaysia serta meneliti hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah mengambil perhatian bahawa makanan terubahsuai secara genetik melibatkan pemindahan gen-gen yang halal dan juga tidak halal, dari haiwan dan juga tanaman bagi memberikan ciri-ciri yang dikehendaki sebagai makanan atau ubat-ubatan.
Dalam hal ini Muzakarah berpandangan bahawa Islam menghendaki umatnya supaya memilih makanan yang baik (toyyib) iaitu halal,suci dan tidak memberi mudharat kepada jiwa dan akal manusia dan proses penghasilannya juga tidak memberi mudharat kepada manusia dan alam sekitar.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa dalam penghasilan Makanan Terubahsuai Genetik (GM Food), penggunaan bahan-bahan yang diharamkan dan memudaratkan manusia serta alam sekitar adalah dilarang. Manakala penggunaan haiwan ternakan yang halal dibolehkan sekiranya haiwan tersebut disembelih mengikut kaedah syarak.
~JAKIM~
No comments:
Post a Comment