OLeh : Ustaz Zulramli M. Razali
Baik : Mudah dan cepat mendapat maklumat
Buruk : Mudah terpengaruh dengan maklumat yang tidak benar atau mengandungi propaganda
Baik : Banyak alternatif
Buruk : Terlalu banyak pilihan sehingga keliru untuk memilih mana yang paling betul dan terbaik.
Baik : Dapat menambah ilmu tanpa perlu bersusah payah ke majlis pengajian di masjid atau surau
Buruk : Cenderung meninggalkan cara menuntut ilmu yang sebenar iaitu
dengan cara bertalaqi dan berguru di majlis-majlis pengajian di masjid
atau surau. Diri tidak rasa pun perlu untuk semua ini kerana seperti
urusan seharian pun boleh diselesaikan melalui internet. begitulah juga
penguasaan ilmu boleh diselesaikan melalui jalan yang sama. Masjid dan
surau akan kosong sedangkan berada di masjid dan surau merupakan anjuran
Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wasallam. Ia merupakan syiar agama dan
kekuatan umat.
Baik : Boleh terlibat dengan perbahasan ilmiah lagi mendalam
Buruk : Mereka yang tidak punya asas dalam sesuatu bidang tetapi
meminati bidang tersebut turut terlibat sedangkan dia tidak memiliki
kefahaman asas dalam bidang yang dibincangkan itu. Ini menjadikan dia
lari dan kefahaman yang sebenar kerana tiada pembimbing sebagai rujukan.
Baik : Dapat terus merujuk kepada sumber dengan mudah.
Buruk : Tidak dapat dipastikan kesahihan sumber. Di samping itu, mudah
terdedah kepada pemberi maklumat atau ilmu yang tidak amanah, dengan
menukar sumber asli mengikut kehendak sendiri.
Baik : Dapat terus pergi kepada masalah yang ingin diketahui seperti dalam soal hukum-hakam
Buruk : Belajar tidak mengikut kaedah yang betul sehingga tidak tahu
mana kaedah yang paling sahih dalam memahami hukum tersebut. Membentuk
pemikiran cacamarba dalam memahami ilmu agama.
Baik : Dapat mengetahui banyak pandangan ulama-ulama, tidak terikat dengan satu pandangan semata-mata.
Buruk : Gagal membuat kesimpulan yang betul kerana tidak memiliki dan
mendalami ilmu usul fiqh dan feqah sehingga mencampur-aduk perbahasan
ulama sesuka hati tanpa menggunakan kaedah yang tepat. Hakikatnya,
setiap ulama itu mempunyai kaedah tersendiri dalam menerbitkan sesuatu
hukum.
Sumber : Majalah Q&A Bil 3, m/s 22
No comments:
Post a Comment