~BASAHKAN LIDAHMU~

Friday, January 27, 2012

~MULIAKAN NAMA~

Perkongsian dari Majalah Q&A Bil. 2

"MULIAKAN NAMA"

(Raikan sunnah dan adab ketika menulis nama Allah dan Rasul)

Ramai yang kurang mengambil perhatian apabila menulis nama Allah سبحانه و تعالى dan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم di dalam risalah-risalah dan buku-buku mereka.

Sepatutnya bagi seseorang tersebut untuk meraikan sunnah dan adab apabila menulis nama-nama yang mulia ini.

Antaranya ialah :

1) Sebaiknya, elakkan menulis pada pujian Allah سبحانه و تعالى dengan singkatan SWT dan singkatan pada selawat dan salam buat junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم seperti yang ditulis oleh sebahagian penulis seperti SAW, Salam, dan lain-lain.

2) Disunatkan, apabila kita hendak menulis nama Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم, di atas kertas atau pada komputer, digalakkan kita bersama mengucapkan selawat dan salam dengan lisan kita.

3) Disunatkan bagi kita setiap kali mendengar dan membaca nama Baginda صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم untuk turut sama berselawat walaupun nama Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم diulang ribuan kali tidak kira sama ada ketika sedang membaca kitab, mendengar ceramah, atau sebagainya.

Sesungguhnya orang yang banyak berselawat ke atas Nabi صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم akan beroleh syafaatnya di akhirat kelak."

No comments: